Witaminy


Luteina dla zdrowych oczu.

Luteina jest bardzo ważnym antyoksydantem, którego celem jest wzmocnienie bariery ochronnej siatkówki oka, a w szczególności ogromnie wrażliwych na promieniowanie słoneczne, komórek w plamce żółtej.  Luteina działa w oku jak żółty filtr, którego mikroskopijne ilości umieszczone są dokładnie w części środkowej dołka środkowego siatkówki, w miejscu zwanym plamką żółtą. Z jednej strony wiąże on wolne rodniki (podobnie, jak inne antyoksydanty, np. witaminy A, C, E), z drugiej - absorbuje promieniowanie elektromagnetyczne w zakresie fal poniżej 400 nm. W stanie naturalnym występuje m.in. w żółtku  i komórkach tłuszczowych. Do zastosowań przemysłowych otrzymuje się ją z traw. 20100203_

 

no comments


Witamina C

PantherMedia A519156 Witamina C pełni w ustroju niezwykle ważne funkcje. Aktywuje liczne enzymy, odgrywa istotną rolę w oddychaniu komórek oraz w ochronie przed stresem. Wspomaga absorpcję żelaza z żywności, a wspólnie z kwasem foliowym i witaminą B12 pobudza produkcję krwinek czerwonych. Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym wspiera układ odpornościowy organizmu. Jest także niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Bierze udział w tworzeniu struktur tkanki łącznej, dzięki czemu pomaga zachować integralność skóry, dziąseł, kości i chrząstki. Podsumowując, witamina C nie spełnia roli ochronnej wtedy, gdy infekcja już się rozwinie. Natomiast jej regularne przyjmowanie zmniejsza ryzyko przeziębienia, zwłaszcza u osób, które trenują lub wykonują ciężką pracę fizyczną.

no comments


Beta-karoten

Beta-karoten należy do rodziny karotenoidów i spełnia dwa ważne zadania. Z jednej strony, będąc beta-karoten antyoksydantem, uczestniczy w hamowaniu szkodliwych procesów oksydacyjnych w organizmie, wspomagając utrzymanie integralności komórek i tkanek. Z drugiej strony, beta-karoten jest jedną z prowitamin witaminy A. Oznacza to, że nasz organizm – zgodnie z własnym zapotrzebowaniem – z pomocą wątroby sam przekształca tę substancję w witaminę A. Z tego też względu właśnie w wątrobie znajduje się najwięcej tej witaminy. W absorpcji witaminy A biorą udział nienasycone kwasy tłuszczowe, dlatego zalecane jest przyjmowanie beta-karotenu wraz z posiłkami. Beta-karoten jest obecny w wielu owocach i warzywach np: marchewce, dyni, sałacie, kantalupie, morelach i pomarańczach. Spośród prowitamin witaminy A, najbardziej aktywny jest beta-karoten. Oprócz silnych właściwości antyoksydacyjnych, beta-karoten przyczynia się także do poprawy wyglądu skóry, błon śluzowych, wzmacnia układ nerwowy, jak również korzystnie wpływa na proces tworzenia kośćca.   UWAGA! • Przy długotrwałym zażywaniu zwiększonych dawek beta-karotenu skóra dłoni i stóp może lekko zżółknąć. Można temu zapobiec, robiąc co 5 dni dwudniową przerwę. Tego objawu nie należy mylić z żółtaczką – przedawkowanie beta-karotenu nie wywołuje ani złego samopoczucia, ani zażółcenia białkówek oczu. • Substancje obniżające poziom cholesterolu (np. obecne w soi, czosnku) oraz niektóre preparaty zobojętniające kwas solny mogą utrudniać wchłanianie witaminy A. • Podczas ciąży i karmienia piersią zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na beta-karoten, lecz przed jego zażyciem należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. • Suplementacja produktami zawierającymi beta-karoten nie jest zalecana palaczom oraz osobom pracującym w zanieczyszczonym środowisku (azbest). Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Nie należy przekraczać zlecanej porcji do spożycia w ciągu dnia. Produkt należy przechowywać zamknięty w suchym i chłodnym miejscu, niedostępnym dla dzieci.

no comments


Witamina E

Witamina E ma właściwości antyoksydacyjne, czyli chroni komórki przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Dotyczy to zwłaszcza erytrocytów (komórek krwi).

Witamina E odpowiada za przenoszenie tlenu i składników odżywczych do komórek. Ponadto, witamina E pomaga wzmocnić ściany naczyń krwionośnych i zapobiega tworzeniu się skrzepów krwi.

Zapewnia również normalne funkcjonowanie układu odpornościowego i odgrywa istotną rolę w zapobieganiu cukrzycy, chorobie Alzheimera i nowotworom.

Witamina E odpowiada za normalną przyswajanie tłuszczów, przeciwdziała ich utlenianiu i powstawaniu "złego" cholesterolu. Uczestniczy w procesach asymilacji witaminy A.

Co zawiera witamina E?

Witamina E występuje w olejach roślinnych (słonecznikowy, oliwa z oliwek, kukurydzy, itd.) W zbożach i roślinach strączkowych, zbóż, dzikiej róży i liściach maliny, migdałach, orzeszkach ziemnych, zioła (pietruszka, szpinak, koper). Zwłaszcza dużo tej witaminy mieści się w kiełkującej pszenicy i groszku.

Dawkowanie

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E dla osoby dorosłej wynosi około 15 mg. Przy normalnym zrównoważonym odżywieniu potrzeba ta jest w pełni spełniana. Biorąc pod uwagę, że witamina E jest rozpuszczalna w tłuszczach, przedawkowanie tej witaminy u zdrowych ludzi nie występuje.

Brak witaminy E może prowadzić do ogólnego letargu, utraty atrakcyjności seksualnej, upośledzenia funkcji rozrodczych i suchości skóry, a w ciężkich przypadkach do ciężkiej dystrofii mięśniowej.

Witamina e

no comments