Witamina E

Witamina E ma właściwości antyoksydacyjne, czyli chroni komórki przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Dotyczy to zwłaszcza erytrocytów (komórek krwi).

Witamina E odpowiada za przenoszenie tlenu i składników odżywczych do komórek. Ponadto, witamina E pomaga wzmocnić ściany naczyń krwionośnych i zapobiega tworzeniu się skrzepów krwi.

Zapewnia również normalne funkcjonowanie układu odpornościowego i odgrywa istotną rolę w zapobieganiu cukrzycy, chorobie Alzheimera i nowotworom.

Witamina E odpowiada za normalną przyswajanie tłuszczów, przeciwdziała ich utlenianiu i powstawaniu „złego” cholesterolu. Uczestniczy w procesach asymilacji witaminy A.

Co zawiera witamina E?

Witamina E występuje w olejach roślinnych (słonecznikowy, oliwa z oliwek, kukurydzy, itd.) W zbożach i roślinach strączkowych, zbóż, dzikiej róży i liściach maliny, migdałach, orzeszkach ziemnych, zioła (pietruszka, szpinak, koper). Zwłaszcza dużo tej witaminy mieści się w kiełkującej pszenicy i groszku.

Dawkowanie

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E dla osoby dorosłej wynosi około 15 mg. Przy normalnym zrównoważonym odżywieniu potrzeba ta jest w pełni spełniana. Biorąc pod uwagę, że witamina E jest rozpuszczalna w tłuszczach, przedawkowanie tej witaminy u zdrowych ludzi nie występuje.

Brak witaminy E może prowadzić do ogólnego letargu, utraty atrakcyjności seksualnej, upośledzenia funkcji rozrodczych i suchości skóry, a w ciężkich przypadkach do ciężkiej dystrofii mięśniowej.

Witamina e