Witaminy


Luteina dla zdrowych oczu.

Luteina jest bardzo ważnym antyoksydantem, którego celem jest wzmocnienie bariery ochronnej siatkówki oka, a w szczególności ogromnie wrażliwych na promieniowanie słoneczne, komórek w plamce żółtej.  Luteina działa w oku jak żółty filtr, którego mikroskopijne ilości umieszczone są dokładnie w części środkowej dołka środkowego siatkówki, w miejscu zwanym plamką żółtą. Z jednej strony wiąże on wolne rodniki (podobnie, jak inne antyoksydanty, np. witaminy A, C, E), z drugiej - absorbuje promieniowanie elektromagnetyczne w zakresie fal poniżej 400 nm. W stanie naturalnym występuje m.in. w żółtku  i komórkach tłuszczowych. Do zastosowań przemysłowych otrzymuje się ją z traw. 20100203_

 

no comments


Witamina C

Witamina C pełni w ustroju niezwykle ważne funkcje. Aktywuje liczne enzymy, odgrywa istotną rolę w oddychaniu komórek oraz w ochronie przed stresem. Wspomaga absorpcję żelaza z żywności, a wspólnie z kwasem foliowym i witaminą B12 pobudza produkcję krwinek czerwonych. Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym wspiera układ odpornościowy organizmu. Jest także niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Bierze udział w tworzeniu struktur tkanki łącznej, dzięki czemu pomaga zachować integralność skóry, dziąseł, kości i chrząstki.

PantherMedia A519156 Podsumowując, witamina C nie spełnia roli ochronnej wtedy, gdy infekcja już się rozwinie. Natomiast jej regularne przyjmowanie zmniejsza ryzyko przeziębienia, zwłaszcza u osób, które trenują lub wykonują ciężką pracę fizyczną.

no comments


Beta-karoten

Beta-karoten należy do rodziny karotenoidów i spełnia dwa ważne zadania. Z jednej strony, będąc antyoksydantem, uczestniczy w hamowaniu szkodliwych procesów oksydacyjnych w organizmie, wspomagając utrzymanie integralności komórek i tkanek. Z drugiej strony, beta-karoten jest jedną z prowitamin witaminy A. Oznacza to, że nasz organizm – zgodnie z własnym zapotrzebowaniem – z pomocą wątroby sam przekształca tę substancję w witaminę A. Z tego też względu właśnie w wątrobie znajduje się najwięcej tej witaminy. W absorpcji witaminy A biorą udział nienasycone kwasy tłuszczowe, dlatego zalecane jest przyjmowanie beta-karotenu wraz z posiłkami. Beta-karoten jest obecny w wielu owocach i warzywach np: marchewce, dyni, sałacie, kantalupie, morelach i pomarańczach. Spośród prowitamin witaminy A, najbardziej aktywny jest beta-karoten. Oprócz silnych właściwości antyoksydacyjnych, beta-karoten przyczynia się także do poprawy wyglądu skóry, błon śluzowych, wzmacnia układ nerwowy, jak również korzystnie wpływa na proces tworzenia kośćca. beta-karoten UWAGA! • Przy długotrwałym zażywaniu zwiększonych dawek beta-karotenu skóra dłoni i stóp może lekko zżółknąć. Można temu zapobiec, robiąc co 5 dni dwudniową przerwę. Tego objawu nie należy mylić z żółtaczką – przedawkowanie beta-karotenu nie wywołuje ani złego samopoczucia, ani zażółcenia białkówek oczu. • Substancje obniżające poziom cholesterolu (np. obecne w soi, czosnku) oraz niektóre preparaty zobojętniające kwas solny mogą utrudniać wchłanianie witaminy A. • Podczas ciąży i karmienia piersią zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na beta-karoten, lecz przed jego zażyciem należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. • Suplementacja produktami zawierającymi beta-karoten nie jest zalecana palaczom oraz osobom pracującym w zanieczyszczonym środowisku (azbest). Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Nie należy przekraczać zlecanej porcji do spożycia w ciągu dnia. Produkt należy przechowywać zamknięty w suchym i chłodnym miejscu, niedostępnym dla dzieci.

no comments


Witamina E

  Witamina E, własna do rodziny substancji rozpuszczalnych w populacjach, dobrze wpada na biegi fizjologiczne. Przedstawia ważną wymowę w profilaktyce wielonienasyconych kwasów tłuszczowych przed wolnymi rodnikami, tak a ułatwia oszczędzić należyte wartości komórek. Ponoć stanowić bezcenna w stopniu rekonwalescencji po poznanej chorobie, gdyż zwiększa regenerację komórek. Dobrze oddziałuje na wzór nerwowy też lokaty seksualne. Stałe zatrudnianie witaminy E wspomaga organizm odpornościowy. Kulturyści oraz sportowcy systematycznie rozwijają jej podaż, ponieważ pomaga ona normalny przebieg mięśni, ich potęgę dodatkowo przekłada ich przemęczenie. Ponadto, witamina E dodatnio skutkuje na spożytkowanie dużo różnych witamin (np. witamin K a A) oraz szczegółów małych (np. selenu). Jej wrodzonymi tłami są kiełki pszenicy, margaryna, żółtko jajka a rośliny strączkowe. Witamina E naturalnego wynikania że być „zostawiana” w tkankach systemu o moc dłużej, aniżeli w struktury syntetycznej.

no comments